“Weten waar je staat in de wereld”

We leren ook buiten de klas

We leren over tradities en culturen, over de leefwereld om ons heen en over het leven in de stad. Niet alleen in, maar ook buiten de klas. We koken samen, gaan op uitstap en leren over de natuur. Een boeiende ontdekkingstocht die ons ook leert wie we zelf zijn en waar we staan in de wereld.

We hebben op school een keuken op kinderformaat, waar de leerlingen een paar keer per jaar samen koken onder begeleiding van ouders. Zo maken ze kennis met lekkers uit verschillende culturen.

Eens per week gaan de kinderen in onze eigen schoolbibliotheek een nieuw boek uitzoeken. De bibliothecarissen helpen bij het uitkiezen van een passend boek. Ook zorgen zij voor boekenkisten in alle klassen, vol verhalen die aansluiten bij het thema dat behandeld wordt in de klas.

Nieuwsgierig naar onze bieb? Bekijk hier het filmpje!

We houden van een feestje! We vieren samen Sinterklaas en verjaardagen, houden een gezellig kerstdiner, komen in pyjama naar het Voorleesontbijt, vieren meesters- en juffendag met spelletjes en sluiten het jaar af met een gezellige picknick. Deze tradities geven houvast en zorgen voor een gevoel van samenhorigheid. Het is een leuke en gezellige manier om te leren over de tijd en cultuur waarin we leven.

Vlakbij onze school is een boeiende stad te ontdekken! Dat doen we dan ook, samen met leerkrachten en ouders. Iedere groep gaat per jaar naar een museum en naar een theatervoorstelling. Om te leren over onze leefomgeving en de onderwerpen uit de Blink-lessen in de praktijk te zien, gaan we bijvoorbeeld naar de boerderij, Artis, Archeon, een waterzuiveringsinstallatie en de haven van Amsterdam. We doen ook ieder jaar mee met De Rode Loper en gaan plastic uit de grachten vissen met Plastic Whale.

We reizen om te leren: iedere groep gaat een dag op schoolreis. De groepen 8 gaan aan het eind van het schooljaar drie dagen op kamp onder begeleiding van leerkrachten en ouders. Met alles wat daarbij hoort, van spelletjes in het bos tot samen zingen bij het kampvuur.

We zetten ons in voor goede doelen. Al vele jaren doen wij mee aan de inzamelacties van de Voedselbank. Een groep vrijwilligers gaat op bezoek bij de Voedselbank en zet een reclamecampagne op met zelfgemaakte posters en presentaties. De kinderen worden hierin begeleid door de goededoelencommissie van de Piet Hein, waar onze conciërge en ouders bij betrokken zijn. Het is een leerzame ervaring en een mooie manier om te leren hoe ieder van ons een waardevolle maatschappelijke bijdrage kan leveren.